Nintendo

Klassiker i nytappning

I Zelda: Breath of The Wild så är det spelarens uppgift att som Link återvända till Hyrule efter hundra års sömn och besegra Ganondorf för att rädda Zelda och Hyrule.

För att lyckas med den uppgiften behövs det att Link frigör fyra ”Divine Beasts” och förbereder sig noga inför den slutgiltiga striden. Vägen dit är fylld av intressanta möten, svåra gåtor och heta strider.

Redan efter att ha spelat i vad jag upplevt som någon enstaka timma så grips jag av en sorts falsk nostalgi. För någon som har en så gott som obefintlig relation till Zelda-serien så var det en rätt så märklig känsla. Det visade sig rätt så snart därpå att det inte handlade om ett par timmar som flugit förbi utan större delen av dagen och att det jag blev nostalgisk över var de emotionella band jag redan hunnit knyta till miljön och karaktärerna i Hyrule.

Världen är enorm och direkt efter det första uppdraget så släpps spelaren fri för att på egen hand utforska och upptäcka. Överallt går det att finna udda landmärken, grottor eller dolda pussel som väntar på att utforskas. Det ger en känsla av otrolig frihet där de otaliga timmarna en spenderar utanför huvuduppdragen aldrig känns meningslösa och där det är minst lika kul att klättra i berg som att rädda världen.

Om jag skulle försöka att summera den upplevelse som A Breath of The Wild med ett ord så måste det vara vackert. Alla enskilda komponenter som berättelse, grafik, kontroll och koncept bildar med en fantastisk komposition ett vackert spel helt igenom.

Senaste nummer

Här ser du de senaste numren av tidningen Word. Klicka på något av numren för att läsa det eller gå till tidningsarkivet för att se ännu fler nummer!

  • Word 355
Läs äldre nummer

    Inget funnet.